هر والدینی آرزو دارند کودکشان مدرسه و یادگیری را دوست داشته باشد. اما این که کودکان دل خوشی از مدرسه و یادگیری نداشته باشند کاملا طبیعی است. اما خوشبختانه راه‌های بسیاری برای علاقه مند کردن کودک به مدرسه وجود دارد.

معلمان کودکانی را که عاشق مدرسه هستند سریع تشخیص می‌دهند. یک منتور معلمان که خودش قبلا معلم کلاس چهارم بوده می‌گوید، دانش آموزانی که عاشق مدرسه هستند سریع سیگنال‌های واضحی می‌فرستند. آن‌ها نسبت به اشتراک گذاری ایده‌ها و سوالاتشان، چالش‌هایشان و چیزهایی که نسبت به آن هیجانزده هستند احساس راحتی می‌کنند.

اما زمانی که کودکی وارد کلاس می‌شود و تصمیم می‌گیرد مدرسه خیلی دوست نداشته باشد چه اتفاقی می‌افتد؟ کودکانی بسیاری به مدرسه می‌آیند و اگر مدرسه را دوست نداشته باشند گاردشان از همان ابتدا بالا است. در واقع این عدم دوست داشتن خودش را در قالب «اینو دوست ندارم» و «برام مهم نیست چی می‌گن» نشان می‌دهد.

کودکان هر چقدر بزرگ‌تر می‌شوند. احتمالا تجربیات منفی بیشتری از مدرسه دارند. اما راه‌هایی وجود دارد که والدین می‌توانند به کودکان کمک کنند تا با وجود سختی‌ها از مدرسه لذت ببرند.

جذاب کردن آموزش

چند خبر خوب: کودکان عملکرد خوبی در یادگیری دارند. وقتی کودکان به یک موضوع علاقمند هستند و محیط برایشان امن است، یادگیری به یک لذت برای آن‌ها تبدیل می‌شود. مغز آن‌ها به صورت طبیعی متوجه محیط جدیدشان می‌شود و توجه آن‌ها را به چیزهای جالب جلب می‌کند.

کودکان خیلی راحت تحت تاثیر قرار می‌گیرند و از کسانی که اطرافشان هستند خط می‌گیرند. اگر شما نسبت به چیزی از خودتان هیجان نشان دهید، آن‌ها هیجان زده می‌شوند.

اما نکته‌ی جالب اینجاست که کودکان هر چقدر از تجربه‌های تازه لذت می‌برند، به همان میزان با ححضور در شرایط قابل پیش بینی هم دوپامین در مغزشان ترشح می‌شود.

از بین بردن کسالت

کودکانی که احساس کسالت می‌کنند نمی‌توانند اطلاعات را به شکلی درست پردازش کنند تا شناخت بیشتر و حافظه منجر شود.

خستگی زمانی بیشتر می‌شود که کودکان با درس‌های مدرسه ارتباط برقرار نمی‌کنند. اینجا همان جایی است که والدین باید تجربه‌ی خود را درگیر قضیه کنند..

می‌توانید از این روش استفاده کنید: از معلمان راجع‌به درس‌های پیش رو بپرسید، سپس شروع به ساخت ارتباط میان مباحث مختلف کنید. ممکن است معلم هفته‌ی بعد بخواهد مبحث سرعت را درس دهد. در این بین والدین می‌توانند با گفتن خاطرات گذشته‌ی خود از سفر با وسایل حمل و نقل مختلف مبحث سرعت را تا حدی به کودک آموزش دهند.

سعی کنید فشار نیاورید

خستگی هم به لحاظ روانی همان جایی از مغز را درگیر می‌کند که کسالت درگیر می‌کند. وقتی کودکان شروع به جر و بحث می‌کنند، والدین سریع باید متوجه شوند که کودکشان به سمت خستگی می‌رود. اگر کودک بسیار خسته است، متخصصان باید می‌گویند بهترین راه ایجاد وقفه و حتی گرفتن استراحت یک روزه از مدرسه است. بهتر است رابطه‌ی والد-فرزندی خوبی بسازید به جای این که سعی کنید به کودک فشار بیاورید.

در واقع وقتی کودک بارها و بارها ناامید و خسته شود، ذهنش سدهای قوی‌تر و قوی‌تری سر راه قرار می‌دهد.

روی محیط آن‌ها تمرکز کنید

والدین می‌توانند استرس تکالیف را با ایجاد روتین‌های خانوادگی منظم و ایجاد اطمینان نسبت این که کودک می‌تواند تکالیفش را تمام کند کم کنند. جدا از برنامه، در نظر داشته باشید کودکتان در چه محیطی ترجیح می‌دهد تکالیفش را انجام دهد. ممکن است کودکی دوست داشته باشد کنار خانواده‌اش تکالیفش را انجام دهد. ممکن است بخواهد تنهایی درس بخواند. در هر صورت محققان می‌گویند بهتر است به کودک اجازه دهند خودش تصمیم بگیرد.

از کودکتان بخواهید فضای درس خواندش را شخصی سازی کند. برای مثال کودک می‌خواهد مدادهایش داخل لیوانی روی میز باشد یا داخل جامدادی؟ وقتی کودکان می‌بینند که در شرایط انتخاب نقش داشته‌اند، با آرامش و علاقه‌ی بیشتری درس می‌خوانند. در واقع این کار چیزی نیست جز اهمیت دادن به علاقه‌ی کودک در مورد محل درس خواندنش.

نقش دانش آموز را بازی کنید

گاهی اوقات یادگیری زمانی اتفاق می‌افتد که از کودک می‌خواهیم، چیزی را که به تازگی یاد گرفته‌اند به ما آموزش دهند. این کار را معلمان می‌توانند با دانش آموزان و والدین هماهنگ کنند. در واقع معلم به دانش آموزان می‌گوید وقتی به خانه برگشتید، درس امروز را برای والدین خود توضیح دهید. از طرف دیگر با استفاده از پیام‌رسان‌ها عکسی برای والدین میفرستد که نشان می‌دهد کودکان قرار است آن مبحث را برایشان توضیح دهند.

کودکتان را تشویق کنید تا چیزهایی که دوست دارد و یاد می‌گیرد را برای شما توضیح دهد و نسبت به پرسیدن سوال راحت باشید. وقتی کودکان می‌توانند یک مفهوم را توضیح دهند، در واقع بسیار در آن کار خبره شده‌اند.

در صورت نیاز وارد عمل شوید

وقتی کودکان می‌بینند در یادگیری یک کار یا مفهوم جدید مشکل دارند، والدین می‌توانند به کودک در شناسایی نقاط ضعف کمک کنند. این کار ناامیدی را از آن‌ها دور می‌کند و به آن‌ها کمک می‌کند تا یاد بگیرند کارها را به بخش‌های کوچک و قابل انجام تبدیل کنند. در مواجهه با کودکان که مشکلات یادگیری دارند، مهم‌ترین نکته حمایت از آن‌ها به شکل درست است.

فقط روی نکات منفی تمرکز نکنید

بسیاری از والدین مسیر علمی کودک خود را با تمرکز زیاد بر رفتار به عنوان یک مشوق شروع می‌کنند و بعد تبدیل به کسی می‌شود که بیشتر روی نمره‌ها و اشتباهات تمرکز می‌کند. اما نکته اینجاست که باید روی فرایند تمرکز کرد نه نتیجه. باید از هر فرصتی برای تشویق آن‌ها استفاده کنیم و بیشتر از نقاط منفی روی نقاط مثبت تمرکز کنیم.

تمرکز کردن روی فرآیند برای موفقیت مهم است. گاهی کودکان نمی‌توانند یک تکلیف را کامل کنند، یا در انجام کار مشکلات زیادی دارند. پذیرش این مسئله ممکن است برای والدین سخت باشد و مجبور باشند از انتظارات و احساسات خودشان عقب بکشند.

کمک به دوست یابی

ارتباطات اجتماعی با هم سن و سالان بخش مهمی از مدرسه است. معلمان می‌گویند دوستان بخش مهمی از تجربه‌ی کودکان از زندگی مدرسه هستند. بنابراین وقتی این روابط بررسی شد، دیدگاه کودک شما نسبت به مدرسه شکل می‌گیرد.

برای این که به کودکان کمک کنید ارتباطات مثبت‌‌تری با هم سن و سالان خود داشته باشند، باید یادگیری عاطفی و اجتماعی کودک را در سنین پایین مد نظر قرار دهید. البته همه چیز قرار نیست شکل آموزشی داشته باشد اما نوع مکالمه با افراد چیزی نیست که کودک خود به خود بیاموزد. کودکان هر چقدر بیشتر اجتماعی شوند، بیشتر می‌توانند در شرایط اجتماعی مختلف از جمله کلاس هماهنگ باشند.

منبع