کودکان با بازی مهارت‌های مهمی می آموزند

کودکان با بازی مهارت‌های مهمی می آموزند: امروزه آموزش پیش‌دبستانی مقدمه‌ای ضروری برای آموزش دوران دبستان است. دسترسی به آموزش باکیفیت در دوره پیش‌دبستانی، راه‌کار مهمی برای بهبود یادگیری و آموزش در دوران دبستان و بیان‌گر کارایی سیستم‌های آموزشی است.

تلاش برای گسترش و گنجاندن خدمات آموزشی بازی‌محور در سیستم‌های آموزشی، در دنیا بیشتر شده است؛ اما این تلاش‌ها خطراتی نیز به همراه دارد چون ممکن است برنامه‌‌های این خدمات، مناسب نیازها و علایق کودکان نباشد. گسترش ایده‌ها و روش‌هایی برای آموزش ابتدایی و یادگیری در سطح دبستان می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد.

بازی: راه‌کاری پایه‌ای برای یادگیری

پژوهش‌های علمی در سی سال گذشته، به ما آموخته است مهم‌ترین دوره‌ی رشد انسان، از آغازِ تولد تا هشت‌سالگی است.

رشد مهارت‌های شناختی، سلامت عاطفی، سلامت جسمی و روانی در این سال‌ها، پایه‌ها‌ی اساسی موفقیت در بزرگ‌سالی را بنا می‌کند. اگرچه یادگیری در تمام دوران زندگی ادامه دارد؛ اما سرعت یادگیری در سال‌های نخست کودکی، بسیار بیش‌تر است.

سال‌های آموزش پیش‌دبستانی در میانه‌ی دوران کودکی است و زمینه‌ی موفقیت کودک را در مدرسه و پس از آن فراهم می‌کند. اگرچه این متن بر سال‌های پیش از دبستان متمرکز است، باید بدانیم که یادگیری از راه بازی با تمام دوران کودکی و پس از آن پیوند دارد.

ادراک کودک

تا پایان دو سالگی یا هزار روزِ نخست زندگی

بر پایه‌ی برآوردها، مغز کودک در هر ثانیه، هزار پیوندِ عصبی می‌سازد. بر اساس یافته‌های تازه، سرعت این پیوندسازی، تا یک میلیون پیوند در ثانیه نیز می‌تواند برسد. این پیوندها در محیطی امن و محبت‌آمیز و غنی، با بازی و مراقبت، با سرعت بیش‌تری ساخته می‌شود و به رشد اجتماعی و عاطفی در کودک می‌انجامد.

در سه تا پنج سالگی

این مرحله، معمولاً دوره‌ی آموزش پیش‌ از دبستان نامیده می‌شود. در این دوره، زبان، مهارت‌های اجتماعی ـ احساسی و ادراکی با سرعت رشد می‌کند. در این مرحله، برانگیختگی و یادگیری اهمیت زیادی دارد. برانگیختی و یادگیری، با بازی، خواندن داستان، آواز، ارتباط با هم‌سالان و بزرگ‌سالانِ مراقب کودک و حضور در محیط آموزشی باکیفیت، به وجود می‌آید. در سال‌های پیش از دبستان، بازی به کودک کمک می‌کند جهان پیرامونش را کشف و درک کند و تخیل و خلاقیتش را به کار گیرد و پرورش دهد.

شش تا هشت سالگی

این مرحله بیش‌تر با عنوان سال‌های نخست دبستان شناخته می‌شود. یادگیری بازی‌محور در این مرحله نیز بسیار اهمیت دارد؛ اما معمولاً به سبب تمرکزِ بیش‌تر بر رویکردهای آموزش‌محور، نادیده گرفته می‌شود. با این همه، یادگیری فعال و بازی‌محور در این دوره، می‌تواند تجربه‌ها و آموخته‌های کودکان را با آموزش‌های سال‌های نخست دبستان پیوند بدهد و انگیزه و دستاوردهای‌ کودکان را بیشتر کند.

تعریف آموزش پیش از دبستان

آموزش پیش‌دبستانی، آموزش کودکان در محیطی رسمی و با برنامه‌ای منظم است. این دوره آموزشی، برای کودکان سه ساله تا سال‌های آغاز دبستان است. برنامه‌های آموزشی پیش‌دبستانی، شامل ارتباط با هم‌سالان و مربیان آموزش‌دیده، پرورش مهارت‌های منطقی و استدلال، آموزش الف‌با و مفاهیم پایه‌ای شمارورزی و دیگر مهارت‌های لازم برای دبستان است.

فراهم کردن زمینه‌ی آموزش پیش‌دبستانی با این برنامه‌های گوناگون و مربیان متفاوت، کاری پیچیده به نظر می‌رسد. سن ورود به برنامه‌های آموزش پیش‌دبستانی و مدت‌زمانی که این برنامه‌ها به درازا می‌کشند، از کشوری به کشور دیگر، متفاوت است.

بازی و اهمیت بازی کردن در یادگیری و رشدِ سال‌های نخست کودکی

آموزگاران دنبال روشی برای آموزش خردسالان‌اند که بتواند توانایی حیرت‌انگیز یادگیری کودکان را پرورش دهد. بازی، یکی از مهم‌ترین راه‌های دست‌یابی به مهارت‌ و دانش برای خردسالان است؛ به همین دلیل، مهم‌ترین ویژگی یک برنامه آموزشی خوب برای کودکان پیش‌دبستانی، ایجاد محیطی است که یادگیری در آن با بازی و کاوش همراه باشد. در ادامه، توضیح می‌دهیم که مقصود از بازی و آموزش بازی‌محور چیست و نمونه‌هایی از روش‌های یادگیری با بازی را نشان می‌دهیم.

آموزش اشکال هندسی پیش دبستانی

مدرسه ابتدایی خوب غرب تهران مبتکرنوین  با استقبال از دختران عزیزمان با استفاده از کادری مجرب و مربیانی متعهد و

متخصص سعی در پیش‌برد اهداف آموزشی و همچنین پرورش نسلی شاد و خلاق دارد.

پیش دبستان خوب تهران شهرزیبا از نظر کیفیت کادر آموزش، فضای بانشاط، سیستم مدیریتی و ساختمان و تجهیزات

یکی از بهترین ها در تمام سطح شهر تهران است.

بهترین دبستان دخترانه پونک مساحت بزرگ و دلبازی دارد و حیاط بزرگی هم دارد که در آن بدون محدودیت دانش آموزان

می توانند فعالیت های فیزیکی انجام دهند.از نظر اخلاقی به خوبی روی بچه ها کار می شود  محیطش هم کاملا شاد و

بانشاط است.

 

 

دبستان و پیش دبستان دخترانه غیردولتی مبتکرنوین

صفحه اپارات ما :https://www.aparat.com/mobtakernovin
صفحه اینستاگرام ما : http://instagram.com/mobtakerschools