آموزش هنر جنسیت دارد؟

آیا آموزش هنر جنسیت دارد؟ آیا برای آموزش هنر به کودکان باید جنسیت آنها را درنظر بگیریم؟ پاسخ بیشتر افراد به این سوال مثبت است. در فرهنگ ما قائل بودن به جنسیت برای انجام کار یا پذیرفتن نقش بسیار پررنگ است.

گرچه امروز افراد زیادی ادعا می‌کنند که توجه به جنسیت برای آموزش، یافتن شغل یا پذیرش نقش دیگر مرسوم نیست اما این نگاه سنتی هنوز در جامعه ما جریان دارد.

ما از همان ابتدای تولد فرزندمان، او را درگیر کلیشه‌های جنسیتی می‌کنیم. برای جنسیت نوزاد رنگ انتخاب می‌کنیم و از همان ابتدای تولد کودک را در چهارچوب کلیشه‌ها قرار می‌دهیم.

برخی والدین فکر می‌کنند پسرها نباید بازی دخترانه کنند یا دخترها نباید رفتارهای پسرانه داشته باشند و انواع بایدها و نبایدهایی که ریشه در فرهنگ و نگرشمان دارد را برای فرزندمان وضع می‌کنیم.

اما آیا این نوع نگرش و حصار کشیدن میان جنسیت مونث و مذکر لازم است؟

آیا این نگاه باعث پیشرفت آنها می‌شود؟

ما قصد داریم در این مقاله درباره کلیشه‌های جنسیتی و آموزش مهارت‌های هنری با شما صحبت کنیم.

اینکه آیا آموزش مهارت‌های هنری به جنسیت فرزندمان ربط دارد و ما باید به آن توجه کنیم یا خیر؟

 

مبتکرنوین

 

کلیشه‌های جنسیتی چیست؟

کلیشه جنسیتی یک دیدگاه عمومی یا پیش‌فرض درباره ویژگی‌ها یا نقش‌هایی است که زنان و مردان دارند یا باید داشته باشند. زنان اغلب به عنوان موجوداتی احساسی، دلسوز و نیازمند محافظت و مردان اغلب به عنوان موجوداتی منطقی، حرفه‌ای و قوی شناخته می‌شوند.

این پیش‌فرض‌ها می‌توانند منفی باشند (مثلاً زنان غیرمنطقی و مردان بی‌احساس هستند) یا به ظاهر مثبت باشند (مثلاً زنان پرورش دهنده هستند و مردان رهبر).

اما در کل، تمام کلیشه‌ها می‌توانند محدود کننده باشند. کلیشه‌های جنسیتی زمانی مضرند که ظرفیت زنان و مردان را برای توسعه شخصی‌شان محدود کند. قوانینی که باعث شود افراد نتوانند به راحتی علایق، مشاغل و حرفه‌های مورد علاقه خود را دنبال کنند.

کلیشه‌های جنسیتی از کجا می‌آیند؟

کلیشه‌های جنسیتی پیچیده هستند و از فرهنگ و سنت‌های بومی سرچشمه می‌گیرند. کلیشه‌ها و تعصبات جنسیتی از همان دوران کودکی در ذهن افراد ایجاد می‌شوند و آنها این مفاهیم را از خانواده، دوستان، رسانه‌ها و نهادها از جمله مدارس می‌آموزند.

فرزندان ما از همان کودکی در معرض پیام‌هایی قرار می‌گیرند که به آنها می‌گوید پسران و دختران چگونه باید به نظر برسند و رفتار کنند.

کلیشه‌های جنسیتی با چطور رفتار کن، با چه بازی کن، چطور لباس بپوش یا چطور صحبت کن شروع می‌شوند و مطابق هنجارهای پذیرفته‌شده اجتماعی و فرهنگی و اغلب به صورت ناخودآگاه شکل می‌گیرند و ریشه می‌دوانند. کلیشه‌ها بر کل تجربیات تحصیلی، زندگی و شغل آینده‌ فرزندانمان تأثیر می‌گذارند.

آنها مجبورند بر اساس انتظارات جامعه انتخاب کنند و تصمیم بگیرند و هرچه بزرگ‌تر می‌شوند کلیشه‌های جنسیتی برایشان پررنگ‌تر می‌شود و محدودیت‌هایشان را بیشتر می‌کند.

در غالب موارد کلیشه‌های غلط نابرابری‌ها را تداوم می‌بخشد و فرزندان ما را از آنچه لایقش هستند و می‌توانند در آن بدرخشند دور می‌کند.

 

 

مبتکرنوین

 

آموزش هنر و کلیشه‌های جنسیتی

مانند تمام فعالیت‌های خلاقانه، فعالیت‌های هنری و مهارت‌های دستی یک خروجی خلاقانه فوق‌العاده اند. فعالیت‌های هنری پرورش‌دهنده خلاقیت هستند و خلاقیت زیربنای مهارت‌های کلیدی مانند حل مسئله است و می‌تواند به غلبه بر مشکلات و چالش‌ها کمک کند.

کودکان از طریق بازی و فعالیت‌های گوناگون شایستگی‌های لازم برای موفقیت در مدرسه مانند: تجسم فضایی، تمرکز، مهارت، خلاقیت و تخیل را کسب می‌کنند.

اما وقتی اسباب‌بازی‌های آنها به «اسباب‌بازی‌های پسرانه» و «اسباب‌بازی‌های دخترانه»، رفتارهای آنها به رفتارهای دخترانه و پسرانه و مهارت‌های هنری‌شان به مهارت‌های دخترانه و پسرانه تقسیم می‌شوند دیگر همه کودکان فرصت‌های یکسانی برای رشد و موفقیت ندارند.

تشویق کودکان به کسب انواع مهارت‌ها و هنرها اهمیت زیادی دارد زیرا می‌توانند فارغ از جنسیتشان دانش خود را گسترش دهند و با انواع توانایی‌ها و هنرها آشنا شوند. آموزش انواع هنرها به کودکان مزایای زیادی دارد و باعث رشد آنها در ابعاد عاطفی، جسمانی، شناختی و رفتاری می‌شود.

هر کودکی باید آزاد باشد که در هنرها و فعالیت‌هایی که در آن استعداد دارد و می‌تواند در آن موفق شود وارد شود و پیشرفت کند بدون اینکه کلیشه‌های جنسیتی انتخاب‌های او را محدود کنند یا جهت دهند.

 

در اینجا چند مورد از مزایای آموزش هنر به کودکان فارغ از جنسیت آنها ذکر می‌شود:

  • فعالیت‌های هنری مهارت‌های حرکتی ظریف را توسعه می‌دهد.
  • هماهنگی چشم و دست را بهبود می بخشد.
  • عزت نفس کودکان را افزایش می‌دهد.
  • نوآوری و خلاقیت کودکان را تقویت می‌کند.
  • یادگیری بصری و حافظه را بهبود می‌بخشد.
  • باعث ابراز وجود کودکان می‌شود.
  • مهارت تصمیم‌گیری کودکان را تقویت می‌کند.
  • قدرت تمرکز و دقت آنان را افزایش می‌دهد.
  • سطح صبر و شکیبایی کودکان را بالا می‌برد.

 

کودکان از طریق فعالیت‌های هنری‌شان می‌توانند آزادانه و گاهی ناخودآگاه افکار و احساسات درونی خود را بیان کنند. خلق اثر هنری راهی سالم برای بازتاب و مدیریت احساسات آنان است.

فرآیند تبدیل یک فکر به یک اثر هنری ملموس، یک روش عالی است که به فرد امکان می‌دهد افکار و احساسات درونی خود را مدیریت کند و آنها را به چیزی واقعی تبدیل کند.

اما وقتی فعالیت‌های هنری با فواید سازنده‌شان برای کودکان به دو شاخه دخترانه و پسرانه تقسیم شوند و با کلیشه‌های جنسیتی بیامیزند همواره رنگی از محدودیت، محرومیت و نابرابری خواهند داشت.

توصیه‌هایی برای مبارزه با کلیشه‌های جنسیتی

  • کودکان را به بازی با انواع اسباب بازی‌ها بدون توجه به کلیشه‌های جنسیتی تشویق کنیم. این امر به رشد طیف وسیعی از شایستگی‌های کودکان کمک می‌کند.
  • به کودکان فعالیت‌هایی را آموزش دهیم که حوزه‌های مختلف مورد علاقه‌ آنها را پوشش می‌دهند، بدون اینکه بگوییم آن فعالیت برای دختران یا پسران است.
  • آنها را با مهارت‌های هنری گوناگون آشنا کنیم بی آنکه بر اساس جنسیت آنها محدودیت ایجاد کنیم و مانع یادگیری هنر یا فعالیت خاصی شویم.
  • بهتر است به جای اینکه بگوییم این مهارت مخصوص دختران است و دیگری مخصوص پسران و بر تفاوت‌های جنسیتی تمرکز کنیم، درباره تفاوت‌های کلی افراد صحبت کنیم و اینکه انسان‌ها استعدادها، توانایی‌ها و علایق گوناگونی دارند.

 

سخن آخر

آموزش هنر به کودکان براساس جنسیت آنها یک تفکر کلیشه‌ای و غلط است و باید تغییر کند. انجام فعالیت‌های هنری فواید زیادی برای کودکان دارد و باعث افزایش تمرکز، تقویت مهارت‌های حرکتی ظریف و یا بالا بردن عزت نفس و… آنها می‌شود. هنرهای گوناگون فرزندان ما را در حوزه‌های مختلف تقویت می‌کنند و مهارت‌هایی را در آنان شکل می‌دهند که آنها را توانمندتر می‌کند.

آمیختن آموزش هنر با کلیشه‌های جنسیتی کودکان را از داشتن فرصتی برابر برای پیشرفت و توسعه شخصیتشان محروم می‌کند و سدی در برابر موفقیت‌های آینده آنها می‌سازد. ما والدین و مربیان باید دیدگاه و نگرش خود را نسبت به کلیشه‌های جنسیتی تغییر دهیم و مسیر را برای یادگیری انواع هنرها برای فرزندانمان هموار کنیم و به همه آنها فرصتی برابر برای کسب تجربه و آموختن مهارت‌های گوناگون بدهیم.

ما باید با ساختارهای غلط محدود کننده مقابله کنیم و کودکان را به دلیل جنسیتشان محدود نکنیم. بدون چنین تلاش‌هایی، این ما هستیم که مانع رشد و شکوفایی فرزندانمان شده‌ایم و آنها را از کشف پتانسیل‌هایشان بازداشته‌ایم.

مدرسه ابتدایی خوب غرب تهران مبتکرنوین  با استقبال از دختران عزیزمان با استفاده از کادری مجرب و مربیانی متعهد و

متخصص سعی در پیش‌برد اهداف آموزشی و همچنین پرورش نسلی شاد و خلاق دارد.

پیش دبستان خوب تهران شهرزیبا از نظر کیفیت کادر آموزش، فضای بانشاط، سیستم مدیریتی و ساختمان و تجهیزات

یکی از بهترین ها در تمام سطح شهر تهران است.

بهترین دبستان دخترانه پونک مساحت بزرگ و دلبازی دارد و حیاط بزرگی هم دارد که در آن بدون محدودیت دانش آموزان

می توانند فعالیت های فیزیکی انجام دهند.از نظر اخلاقی به خوبی روی بچه ها کار می شود  محیطش هم کاملا شاد و

بانشاط است.

دبستان و پیش دبستان دخترانه غیردولتی مبتکرنوین

صفحه اپارات ما :https://www.aparat.com/mobtakernovin
صفحه اینستاگرام ما : http://instagram.com/mobtakerschools