خشونت در نوجوانان

 

خشونت، رفتاری غیر منطقی است که موجب بغض و کینه می شود. همه ما وقتی عصبانی می شویم خود را محق می دانیم که عصبانی شویم اما کمی بد احساس می کنیم که در ابراز خشم و ناراحتی زیاده روی کرده ایم. در مورد برخی ها عصبانی شدن یک مشکل جدی است که باید برای آن چاره ای اندیشید. واقعیت این است که دیدن چهره عصبانی مادر، پدر، همکلاسی، دوست و آشنا منظره خوشایندی نیست اما همه ما در طول روز حداقل یکی دو بار چنین چهره هایی را می بینیم. برای درک منشاء خشم و عصبانیت شاید بهتر باشد نگاهی تازه به آن بیندازیم و به خودمان یا اطرافیانی که کمابیش دچار خشم می شوند، کمک کنیم خشونت هیچ چیزی را حل نمی کند. حتی باعث می شود مشکل شدت پیدا کند. تنفر منجر به تنفر بیشتر و خشونت به خشونت بیشتر تبدیل می شود.

عواملی که در رفتار خشونت آمیز نوجوانان موثر است شامل موارد ذیل است:

  • فشار همسالان
  • نیاز به توجه با احترام
  • احساسات کم ارزشی
  • مورد بی توجهی یا سوء استفاده قرار گرفتن در اوایل دوره خردسالی
  • دیدن خشونت در خانه، جامعه یا در رسانه های گروهی

همواره این سوال مطرح می شود که چه دلایلی وجود دارد که فردی توسط مشت زدن، لگد زدن، چاقو یا آتش و اسلحه به خودش یا دیگران آسیب می رساند؟ در حقیقت پاسخ ساده ای برای این سوال وجود ندارد زیرا افراد بنابر دلایل گوناگون دست به خشونت ورزی می زنند. اما می توان گفت که علل ابراز خشونت می توند بیان خشم، کنترل کردن دیگران، و یا تلافی کردن باشد

بیان خشم:

برخی از مردم خشونت را برای رها کردن احساسات خشم یا شکست بکار می گیرند. آنها فکر می کنند هیچ پاسخی برای مشکلاتشان وجود ندارد و به ابراز خشونت روی می آورند. این افراد برای نشان دادن هیجاناتشان که از کنترل خارج شده است از خشونت ورزی استفاده می کنند.

 

 

 

دبستان و پیش دبستان دخترانه غیردولتی مبتکرنوین

صفحه اپارات ما :https://www.aparat.com/mobtakernovin
صفحه اینستاگرام ما : http://instagram.com/mobtakerschools