روش های تدریس ابتدایی پیش دبستان و دبستان مبتکرنوین

 روش های تدریس ابتدایی پیش دبستان و دبستان مبتکرنوین:مقطع ابتدایی به دلیل آن­که دروازه­‌ی ورود هر انسان به

فضای آموزش و تحصیل است، مهم ­ترین مقطع تحصیلی به شمار

می­ رود روش های تدریس ابتدایی نیز از این نظر بسیار حائز اهمیت است زیرا نحوه­ ی مواجه ی دانش ­آموزان را با امر

تحصیل و فضای آموزشی رقم می­زند.

روش­ های تدریس ابتدایی طی دهه­ های گذشته تغییراتی چشم­گیر و تحول­ ساز داشته است و دیگر یک فرایند یک­

سویه (از معلم به دانش آموز) نیست که در آن آموزگار متکلم وحده و دانش­ آموز تنها مستمع باشد، بلکه دانش ­آموزان

باید خود در این پروسه­ ی یادگیری درگیر شوند.

برای ایجاد این تعامل روش­های متعددی وجود دارد که شاید از میان آن­ها عناوین گوناگونی چون روش تدریس فعال، روش

تدریس اکتشافی، نمایشی، کاوشگری، مشارکتی، حل مسئله، دیداری- شنیداری و … به گوش خورده باشد.

در این مطلب با روش­های نوین تدریس ابتدایی  و اهمیت آن­ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

روش تدریس نمایشی

تفکر انتزاعی در سنین ابتدایی هنوز به کمال خود نرسیده است.

غالب دانش ­آموزان در این سنین قادر نیستند تنها با خواندن یا شنیدن مطالب، مفهوم آن ­را به­ تمامی درک کنند.

دیدن مراحل ایجاد یک پدیده، نقش بسزایی در یادگیری دانش ­آموزان خصوصا در مقطع ابتدایی دارد؛

به همین دلیل روش تدریس نمایشی در ابتدایی یکی از رایج­ ترین روش­هاست که البته کتب درسی نیز تا حد زیادی بر مبنای آن­ طراحی شده است.

کتب درسی حاوی تصاویری است که اصلی­ ترین مباحث و مطالب را به صورت دیداری انتقال می­دهد.

البته اتکا به همین روش کافی نیست و باید از انواع تصاویر (عکس، فیلم، ماکت اشیاء و …) برای به نمایش درآوردن مطالب استفاده کرد.

در روش تدریس نمایشی در ابتدایی از توضیحات شفاهی موازی با نمایش و به صورت گام به گام استفاده

می­شود تا مطالب به خوبی در ذهن بیننده جا بیفتد.

روش تدریس اکتشافی

در روش تدریس اکتشافی در ابتدایی که یکی از جذاب ­ترین انواع روش های تدریس ابتدایی است، دانش ­آموز باید خود به

کشف پاسخ مسائل بپردازد؛

البته او راهنمایی­ هایی از سوی آموزگار خود دریافت می­کند که میزان آن­ها بستگی به دشواری مسئله و مهارت و توانایی

دانش ­آموز دارد.

پروسه­‌ی کشف، مبتنی بر تدریسی است که در کلاس انجام می­شود و سپس دانش­ آموز، مأمور اکتشاف برخی موارد و

مسائل می­گردد که آموزش را عمیق و تکمیل می­کند.

آموزگار بنابر شناختی که از دانش­ آموز دارد و تشخیصی که بر مبنای دشواری درس و دیگر موارد مرتبط می­دهد،

می­تواند راه اکتشاف را در اختیار دانش­ آموز قرار دهد و تنها پاسخ را از او بخواهد؛

می­تواند فقط برخی اصول برای کشف پاسخ را به دانش­ آموز انتقال دهد؛

یا می­تواند هیچ­ یک از این موارد را نگوید.

از آنجا که پروسه­ ی حل و کشف توسط دانش­ آموزان و بررسی و تصحیح آن زمان­بر است، در روش

اکتشافی تدریس ابتدایی نیاز به صرف زمان و حوصله­ ی بیشتری است اما نتیجه­ ی ماندگاری که دارد، این

روش را ارزشمند می­کند.

روش تدریس فعال 

به­ طورکلی، روش تدریس فعال برای رشد تفکر انتقادی است که به یادگیری مؤثر، عمیق و ماندگار می­ انجامد.

در روش تدریس فعال، بخشی مهم از بار تدریس و یادگیری بر دوش دانش­ آموز می­افتد و او با همراه شدن با آموزگار در

مسیر تدریس، گام به گام مطالب را دریافت، تجزیه و تحلیل و بعضا نقد می­کند.

در روش تدریس فعال، دانش ­آموز در کنار یادگیری مطلب خاص درسی، قدرت بیان و استدلال خود را نیز رشد می­دهد.

از سوی دیگر فعال بودن و کمک او به آموزگار، در کنار لذت­ بخش کردن پروسه­ ی یادگیری، اعتمادبه ­نفس و مسئولیت­

پذیری او را بالا می­برد.

در این فرایند، دانش ­آموز علاوه بر دریافت مطالب با حواس شنیداری و دیداری، از عقل خود نیز بهره می­گیرد.

ارتباط و تعاملی که میان آموزگار با شاگردان و خود شاگردان با یکدیگر برقرار می­شود، کلاس درس را تبدیل به محیطی پویا

و پر انرژی می­کند که یادگیری فعال در آن اتفاق می­افتد.

در انواع روش های تدریس ابتدایی فعال، به ره­گیری از قوه تعقل و تحلیل، هم کمک می­شود و هم دانش ­آموزان توانایی

حل مسائل را در خود تقویت کنند و هم خلاقیت آنان به نحوی چشم­گیر، افزایش می­‌یابد.

روش تدریس کاوشگری

یکی از کارآمدترین انواع روش ­های تدریس ابتدایی به­ ویژه در زمینه­­‌ی علوم تجربی، کاوشگری است. نخستین پایه ­گذار

روش کاوشگری در آموزش، ریچارد ساچمن بود.

این روش مبتنی بر استقلال دانش­ آموز است؛

البته در مراحل آن، امکان نظارت، هدایت و کنترل از سوی آموزگار فراهم می­شود.

در این روش، دانش ­آموز تشویق می­شود که با کمک حواس خود و ابزارهای موجود، مواد و اشیا را مشاهده کند و وضعیت­

های گوناگون را بیازماید، سپس مشاهدات خود را ثبت و از آن­ها نتیجه ­گیری کند.

در این روش نباید هیچ سمت و سویی به مشاهدات و نتیجه ­گیری­های دانش­ آموز داده شود یا نظری به او

تحمیل گردد.

چنانچه دانش ­آموز به نتایج موردنظر نرسد، بهتر است آموزگار او را تشویق کند تا کاوش خود را ادامه دهد یا مراحلی را

تکرار کند.

این پروسه نیز اگرچه زمان­بر و احتمالا نیازمند برخی امکانات و ابزارهاست، تأثیر شگرفی هم بر یادگیری دانش­ آموز و هم

بر تقویت روحیه‌ی جست­وجوگری او خواهد گذاشت.

روش تدریس کاوشگری در ابتدایی، مراحل و جزئیات گوناگونی دارد و نیز دارای پتانسیل­ هایی است که آن را در بسیاری

از حوزه‌های درسی (و نه فقط علوم تجربی) کارآمد می­سازد.

روش تدریس مشارکتی

این روش نیز به موازات سایر روش­ های تدریس ابتدایی به کار گرفته می­شود. در روش مشارکتی از انواع روش­ های

تدریس ابتدایی تکیه و تمرکز بیشتر بر مشارکت دانش ­آموزان ترجیحا به صورت گروهی است.

می­توان این روش را زیرمجموعه­ ای از روش تدریس فعال در نظر گرفت؛

بر این ­اساس، بیشتر فرایند یادگیری و یاددهی بر عهده‌ی دانش ­آموزان قرار می­گیرد که موازی با سایر روش­های تدریس

فعال و اکتشافی، با همتایان خود مباحثه و تبادل نظر می­کنند.

در این روش، گروهی از مغزها با یکدیگر تبادل و تعامل دارند؛

مسئله ­ای دغدغه­ ی مشترکشان می­شود، آن را تجزیه و تحلیل می­کنند و هریک بر مبنای شناخت و توانمندی خود، راه ­

حلی برای آن ارائه می­دهد.

یکی از بهترین تأثیراتی که روش تدریس مشارکتی در ابتدایی دارد، این است که دانش ­آموزان علاوه بر یادگیری مطلب،

مهارت گفت­ وگو، بیان آزادانه­ ی نظرات، تاب ­آوری نظرات مخالف و نتیجه ­گیری گروهی از یک بحث را تجربه می­‌کنند.

کلاس معرق

سخن آخر

روش­های ذکر شده، مهم­ترین و مؤثرترین انواع روش های تدریس ابتدایی هستند که می­توانند بسیاری روش­های متعدد و

متنوع دیگر را زیرمجموعه ­ی خود قرار ­دهند.

این روش­ های تدریس ابتدایی، نقش بسزایی در انس و الفت هرچه بیشتر دانش ­آموزان با محیط آموزشی و پویایی

فضای تحصیل ایفا می­کنند.

آشنایی و به کارگیری روش­ های نوین تدریس ابتدایی هم به دانش ­آموزان و هم به آموزگاران کمک می­کند بازخورد بهتری

از فعالیت­های آموزشی خود بگیرند.

هدف این روش­ها تنها معطوف به مطالب درسی نیست بلکه بسیاری از مهارت­ های اجتماعی و فردی را برای دانش ­

آموزان به ارمغان می­ آورد و اهداف والای آموزش و پرورش را دنبال می­کند.

مدیران و آموزگاران پیش دبستان و دبستان مبتکرنوین با بهره گیری از روشهای آموزشی نوین تلاش خود را

برای اجرای بهتر آموزش به کار گرفته اند. 

 

ارتباط موثر با کودکاناهمیت دوره پیش دبستانیمسابقه گروهی علوم

دبستان و پیش دبستان دخترانه غیردولتی مبتکرنوین

صفحه اپارات ما :https://www.aparat.com/mobtakernovin
صفحه اینستاگرام ما : http://instagram.com/mobtakerschools