فعالیت گروهی در مدرسه

 

فعالیت گروهی در مدرسه: کار کردن در گروه‌های کوچک به بچه‌ها فرصت‌های بسیاری برای یادگیری چیزهای تازه می‌دهد و آن‌ها را برای قرارگیری در موقعیت‌های مختلف اجتماعی آماده می‌کند. آموزش کار گروهی به بچه ها، باعث می‌شود که فرزندان ما از همان سال‌های ابتدایی در معرض ادراکات و افکار دیگران قرار بگیرند. اما چطور می‌توانیم کار گروهی را به فرزند خود آموزش دهیم؟ روش‌های مناسبی برای آموزش کار گروهی در خانه و مدرسه وجود دارد که می‌توانیم با کمک آن‌ها آموزش کودک خود را کامل کنیم.

چرا آموزش کار گروهی به کودکان مهم است؟

شنیدن نظرات و عقاید بچه‌های دیگر در گروه، می‌تواند چالش‌های ذهنی تازه‌ای را برای هر کودک ایجاد کند که آن‌ها را برای قرارگیری در جامعه و مواجهه با نظرات گوناگون آماده می‌کند. همچنین بچه‌ها با کار گروهی یاد می‌گیرند تا از توانایی‌های افراد مختلف برای انجام کارها کمک بگیرند. حتی وقتی کودکان در انجام کار گروهی به مشکلی برمی‌خورند، حل آن مشکل به رشد ابعاد شخصیتی و اجتماعی آن‌ها منجر می‌شود. تجربه یادگیری اشتراکی در گروه می‌تواند به رشد فردی و اجتماعی فرزند ما کمک کند. بچه‌هایی که در گروه آموزش می‌بینند زودتر مسائل مختلف را درک کرده و چیزهای تازه را یاد می‌گیرند. در نتیجه یادگیری اشتراکی در کلاس به موفقیت بیشتر تمام دانش‌آموزان، ایجاد روابط مثبت و دوستانه در بین آنها و سلامت اجتماعی، روانی و رشد شناختی آن‌ها کمک می‌کند.

 

 

 

 

چطور کودکان را به انجام کار گروهی تشویق کنیم؟

درست است که آموزش کار گروهی به بچه ها به رشد آن‌ها کمک می‌کند؛ اما این کار همیشه هم راحت نیست. هر کودک ویژگی‌ها و توانایی‌های خاص خود را دارد. ممکن است انجام کار گروهی برای برخی بچه‌ها راحت‌تر و برای برخی دیگر کمی چالش‌برانگیز باشد. بهتر است از همان کودکی ضمن احترام به ویژگی‌های فردی هر کودک، بچه‌ها را به انجام بازی‌های گروهی و استفاده از اسباب‌بازی‌های گروهی تشویق کنیم. به طور کل بچه‌ها به رفتارهایی که بابت آن‌ها تشویق می‌شوند تمایل بیشتری نشان می‌دهند. بچه‌ها بسیاری از فعالیت‌های مشترک جدی خود را با ورود به مدرسه و شرکت در کلاس‌های درس آغاز می‌کنند. اگر قرار است در کلاس درس تکلیف گروهی انجام شود، می‌توانید بچه‌ها را در گروه‌هایی که راحت‌تر هستند قرار دهید و وظایف آن‌ها را با توجه به توانایی‌ها و علایقی که دارند تعیین کنید.

البته رعایت تعادل در کارها نیز خیلی مهم است. همان‌طور که آموزش کار گروهی به بچه ها مهم است، برخی کارها هم باید به صورت فردی و با استقلال بیشتری انجام شوند. همچنین در انجام بازی‌ها و فعالیت‌های گروهی سن بچه‌ها را هم در نظر بگیرید. از سن سه سالگی به بعد بچه‌ها می‌توانند با کمک والدین خود با موضوع تعامل و مشارکت آشنا شوند. بعد از سن ۵ سالگی، بچه‌ها می‌توانند در کارهای گروهی و فعالیت‌های مشترک هدف‌مند با هم‌سالان خود شرکت کنند.

چرا برخی بچه‌ها به کار گروهی علاقه ندارند؟

همه بچه‌ها کارهای گروهی را دوست ندارند. این موضوع تا حدی با ویژگی‌های فردی هر کودک مرتبط است. بچه‌هایی که برون‌گراتر هستند به کارهای گروهی تمایل بیشتری دارند، درحالی‌که بچه‌های درون‌گرا به فعالیت‌های فردی تمایل بیشتری نشان می‌دهند. این اصلاً اشکالی ندارد و شما نباید از تمام کودکان انتظار داشته باشید که به یک شکل رفتار کنند. اگر در کلاس درس یا در خانه کودکی دارید که درون‌گرا است می‌توانید شرایطی فراهم کنید که او هم از کار گروهی لذت بیشتری ببرد. برای بچه‌های درون‌گرا کار کردن در گروه‌های کوچک‌تر راحت‌تر از گروه‌های بزرگ است؛ پس می‌توانید کار گروهی را برای این بچه‌ها با گروه‌های کوچک‌تر دو یا سه نفره آغاز کنید. می‌توانید در ساعات استراحت به این بچه‌ها اجازه دهید تا در جایی آرام و به‌دور از هیاهوی حیاط مدرسه استراحت کنند، غذا بخورند، کتاب بخوانند یا بازی رومیزی انجام دهند. همچنین برای این‌که همه بچه‌های کلاس از آموزش مناسبی برخوردار باشند، می‌توانید برخی فعالیت‌ها را به صورت گروهی و برخی دیگر را به صورت انفرادی انجام دهید.

چه زمانی از فعالیت گروهی در مدارس استفاده کنیم؟

زمانی که بچه‌ها به سن مدرسه می‌رسند، در سنی قرار دارند که می‌توانند فعالیت‌های گروهی را برای رسیدن به اهدافی مشخص دنبال کنند. اما انجام فعالیت‌های گروهی در مدارس باید اهداف مشخصی را دنبال کند تا به نتیجه مطلوبی برسد. برای مثال اگر یک معلم هستید که قصد دارید در کلاس خود یک فعالیت یا تکلیف گروهی ترتیب دهید، در ابتدا باید اهداف خود را مشخص کنید. آیا هدف شما این است که دانش‌آموزان خجالتی را ترغیب کنید که بیشتر نظر بدهند؟ یا قصد دارید فعالیتی ترتیب دهید که دانش‌آموزان قوی‌تر چیزهایی که می‌دانند را به دانش‌آموزهای ضعیف‌تر آموزش دهند؟ فعالیت گروهی باید چالشی داشته باشد که شما را به هدفی که دارید نزدیک کند. وقتی هدف خود را مشخص کردید باید ببینید آیا فضای فیزیکی کلاس برای کارگروهی مناسب است؟ آیا صدای همه به وضوح شنیده می‌شود؟ آیا کلاس به اندازه کافی بزرگ است؟ اگر فضا مناسب است می‌توانید کار را شروع کنید؛ اما باید قوانین را برای همه دانش‌آموزان شرح دهید. مثلاً می‌توانید برای همه مشخص کنید که توهین کردن، فریاد زدن و زورگویی کردن ممنوع است.

 

 

مبتکرنوین

 

چطور فعالیت گروهی را در مدرسه آموزش دهیم؟

برای فعالیت مناسب در مدارس خوب است که اندازه گروه‌ها را با توجه به اهدافی که دارید تعیین کنید. همچنین برای تعیین گروه‌ها می‌توانید به نقاط قوت و ضعف و شخصیت دانش‌آموزان توجه کنید تا آموزش کار گروهی به بچه ها کیفیت بالاتری داشته باشد. حتی شاید بخواهید تقسیم‌بندی گروه‌ها را بر اساس قرعه‌کشی یا حروف الفبای نام بچه‌ها انجام دهید؛ همه این موارد به اهداف و نوع فعالیت مورد نظر شما برمی‌گردد. به نظر می‌رسد برای اینکه همه فرصت حرف زدن و فعالیت کردن داشته باشند، بهتر است گروه‌ها بیشتر از ۴ یا ۵ نفر نباشند. برای دانش‌آموزان کوچک‌تر گروه‌های دو یا سه نفره مناسب خواهد بود. وظایفی که هر دانش‌آموز در گروه برعهده دارد و هدف یا نتیجه‌ای که قرار است دانش‌آموزان به دست آورند را برای هرکدام از اعضای گروه شرح دهید. می‌توانید در ابتدای کار از تکالیف ساده‌تر شروع کنید تا دانش‌آموزان اعتمادبه‌نفس لازم را کسب کنند. اما از چالش نترسید. اگر تکالیف خیلی ساده باشند، جایی برای بحث و چالش‌های فکری باقی نمی‌ماند.

آموزش کار گروهی به بچه ها در خانه ممکن است؟

درست است که آموزش کار گروهی در مدارس اهمیت زیادی دارد؛ اما شما در خانه هم می‌توانید به فرزندان خود چیزهای بسیاری درباره‌ی کار گروهی یاد بدهید. می‌توانید نمونه‌های کار گروهی را که در زندگی روزمره خود می‌بینید به فرزند خود نشان دهید و راجع به آن صحبت کنید. مثلاً اگر موقع اسباب‌کشی چند کارگر با هم همکاری می‌کنند یا کارمندان یک فروشگاه با هم کار می‌کنند، آن‌ها را به فرزند خود نشان دهید. آموزش کار گروهی به بچه ها برای خانواده‌های تک فرزند هم ممکن است. کافی است چند دوست خوب برای کودک خود پیدا کنید و از آن‌ها دعوت کنید تا با هم بازی کنند و در این بین نحوه همکاری و حل مشکلات را به آنها یاد دهید. همچنین می‌توانید یک پازل بزرگ بخرید و از بچه‌ها بخواهید تا با هم آن را حل کنند.

 

مدرسه ابتدایی خوب غرب تهران مبتکرنوین  با استقبال از دختران عزیزمان با استفاده از کادری مجرب و مربیانی متعهد و

متخصص سعی در پیش‌برد اهداف آموزشی و همچنین پرورش نسلی شاد و خلاق دارد.

پیش دبستان خوب تهران شهرزیبا از نظر کیفیت کادر آموزش، فضای بانشاط، سیستم مدیریتی و ساختمان و تجهیزات

یکی از بهترین ها در تمام سطح شهر تهران است.

بهترین دبستان دخترانه پونک مساحت بزرگ و دلبازی دارد و حیاط بزرگی هم دارد که در آن بدون محدودیت دانش آموزان

می توانند فعالیت های فیزیکی انجام دهند.از نظر اخلاقی به خوبی روی بچه ها کار می شود  محیطش هم کاملا شاد و

بانشاط است.

 

دبستان و پیش دبستان دخترانه غیردولتی مبتکرنوین

صفحه اپارات ما :https://www.aparat.com/mobtakernovin
صفحه اینستاگرام ما : http://instagram.com/mobtakerschools