کمال گرایی و کودک

 

کمال گرایی وکودکان : بیشتر افراد این خاطره مشترک را از والدین خود دارند که «کارت را درست و کامل انجام ندادی» یا «آنطور که من می‌خواستم رفتار نکردی». همه کسانی که این جملات را شنیده اند شاید دارای والدین کمالگرا بوده‌اند که همواره انتظار بالایی از فرزند خود داشتند و او را کامل نمی‌دیدند. اینکه والدین کمالگرا باشند و چشمانشان برای دیدن ضعف‌ها و ایرادات فرزندشان تیزباشد هیچ وقت نمی‌تواند تاثیر مثبتی بر پیشرفت فرزندان داشته باشد و حتی ممکن است تاثیر عکس هم بگذارد. اگر شما هم احساس می‌کنید یکی از آرزوهایتان کمال و برتری فرزندتان در همه زمینه‌هاست یا فکر می‌کنید به اندازه کافی پدر یا مادر خوبی نبوده‌اید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید احساس بهتری در خود ایجاد کنید.

کمال گرایی چیست؟

کمالگرایی وضعیتی است که فرد چیزی جز کمال را قبول ندارد و گاهی می‌تواند سبب رشد باشد (سالم) و گاهی باعث نابودی (ناسالم). افراد کمالگرا همیشه استانداردهای غیرممکن بالایی را برای خود در نظر می‌گیرند و پیوسته خود را در فشار قرار می‌دهند که به آنها دست یابند و همواره فکر می‌کنند که چون به اندازه کافی خوب نیستند به آن استانداردها دست پیدا نکرده‌اند. کمال گرایی همیشه یک محرک سالم نیست و می‌تواند فرد را از زندگی اش ناراضی کند و منجر به افسردگی، اضطراب، اختلالات خوردن و آسیب به خود شود.

در نهایت، همچنین می‌تواند شخص به بی‌انگیزگی و تلاش نکردن سوق دهد و باعث شود فرد از انجام برخی کارها دوری کند، افسرده شود یا همیشه انجام کارها را به وقتی دیگر موکول کند. چیزی که کمال گرایی افراطی را بسیار سمی می‌کند این است که این افراد آرزوی موفقیت و پیشرفت را دارند، اما بیشتر بر اجتناب از شکست تمرکز دارند و در نتیجه جهت‌گیری منفی پیدا می‌کنند. آنها فکر می‌کنند فقط با عملکرد عالی و بی‌نقص می‌توانند مورد تایید و محبت دیگران قرار بگیرند.

 

مبتکرنوین

 

انواع کمال گرایی چیست؟

 

  • کمالگرایی خودمحور یا تمایل به کمال طلبی از خود: کمال گرایی خود محور تحمیل یک میل غیرواقعی برای کامل بودن به خود است.
  • کمالگرایی دیگرگرا یا تمایل به کمال طلبی از افراد دیگر: به معنای تحمیل معیارهای غیرواقعی کمال بر دیگران است. افراد مبتلا به این نوع کمال گرایی، انتظارات غیرواقعی خود را به سمت بیرون هدایت می‌کنند، مانند انتظاراتی که از شریک زندگی، همکاران و فرزندانشان دارند. به نظر می‌رسد بسیاری از کمال گراهای دیگرگرا خود را بی عیب و نقص و دیگران را ناقص می‌دانند. وقتی زندگی آنطور که آنها فکر می‌کنند پیش نمی‌رود، این برداشت‌ها به سرزنش طرف مقابل تبدیل می‌شود.
  • کمالگرایی تجویزشده از نظر اجتماعی، یا تمایل به این باور که دیگران از فرد می‌خواهند که کامل باشد: کمال گرایی تجویزشده اجتماعی شامل درک انتظارات غیرواقعی از کمال از نظر دیگران است. اینکه فرد چگونه مطابق انتظار دیگران رفتار کند تا تایید آنها را دریافت کند.

 

نشانه‌های والدین کمالگرا

  • اغلب از خودشان انتقاد می‌کنند.
  • انتظار دارند فرزندشان بی‌نقص باشد.
  • وقتی فرزندشان موفق نمی‌شود خود را سرزنش می‌کنند.
  • ارزش خود را به موفقیت‌های فرزندشان وابسته می‌کنند.
  • بیشتر از اینکه از فرزندشان تعریف کنند از او انتقاد می‌کنند.
  • وقتی فرزندشان اشتباه می‌کند یا شکست می‌خورد خشمگین می‌شوند.
  • اگر فرزندشان کاری را به روش آنها انجام ندهد، ناراضی می‌شوند.
  • زمانی که فرزندشان در حال انجام کاری است، او را کنترل می‌کنند و نظر می‌دهند.
  • فرزندشان را برای عملکرد بی‌عیب و نقص تحت فشار قرار می‌دهند.
  • خود را با والدین دیگر مقایسه می‌کنند و احساس می‌کنند که کوتاهی کرده‌اند.
  • به فرزندشان برای تحقق رویاهایشان فشار می‌آورند و می‌خواهند فرزندشان به چیزهایی برسد که آنها می‌خواهند.
  • اغلب اوقات خونسردی خود را از دست می‌دهند زیرا انتظاراتشان از فرزندشان بسیار زیاد است.

 

 

مبتکرنوین

 

اثرات منفی کمال گرایی والدین بر کودکان

  • رفتار والدین کمالگرا، کودک را به این باور می‌رساند که اگر به بالاترین استانداردها دست پیدا نکند، شکست خورده است. فشار بیش از حد به فرزند برای کامل بودن پیامی غلط به ذهن او می‌فرستد. یک کودک ممکن است در تکالیف مدرسه خود تقلب کند تا نمرات خوبی کسب کند، زیرا ممکن است فکر کند والدینش برای موفقیت بیش از صادق بودن ارزش قائل اند. تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان در هر سنی باید بتوانند بدون ترس از عواقب آن اشتباه کنند تا یاد بگیرند.
  • کودکانی که فکر می‌کنند برای تایید والدینشان باید کامل باشند، بیشتر در معرض خطر مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب و اختلالات خوردن هستند.
  • کمال گرایی به بچه‌ها کمک نمی‌کند تا بهتر عمل کنند. در واقع، اغلب آنها را به انجام ندادن و اهمال‌کاری سوق می‌دهد.

چگونه والدینی کمالگرا نباشیم؟

مراقب زبانتان باشید؛

از گفتن اینکه عملکرد فرزندتان خیلی بد بوده خودداری کنید. در عوض، از فرزندتان بخواهید تشخیص دهد که چه کارهایی را خوب انجام داده و فکر می‌کند دفعه بعد چه کارهایی را می‌تواند بهتر انجام دهد. سعی کنید به فرزندتان بگویید به خاطر وجود و شخصیتش برای او ارزش قائل هستید نه براساس کاری که انجام می‌دهد و اگر مرتکب اشتباهی شود در نظر شما بی‌ارزش نمی‌شود.

کمی به خودتان آسان بگیرید؛

اگر متوجه شدید با هر اشتباه فرزندتان برسر او فریاد می‌کشید و خشمگین می‌شوید، نفس عمیق بکشید و به یاد بیاورید که بچه‌ها قرار است اشتباه کنند و هر اشتباهی یک فرصت یادگیری است. پس انقدر به خودتان برای بی‌نقص بودن فرزندتان سخت نگیرید.

خود را با دیگران مقایسه نکنید؛

مقایسه خود با دیگران باعث منفی‌گرایی است. به یاد داشته باشید، شما فقط بخش‌هایی از زندگی دیگران را می‌بینید، نه کل زندگی آنها را. مقایسه خود با دیگران موجب می‌شود نگاه بدی نسبت به خود داشته باشید و احساس نارضایتی کنید. هرگز فرزندتان را هم با بچه‌های دیگران مقایسه نکنید.

در هنگام شکست واکنش صحیح نشان دهید؛

اجازه دهید فرزندتان اشتباه کند و گاهی اوقات شکست بخورد. در مورد شکست به عنوان یک فرصت یادگیری صحبت کنید. به کودک خود بیاموزید که اشتباهات خود را تحمل کند و از آنها درس بگیرد.

به تلاش فرزندتان توجه کنید، نه نتیجه کارش؛

اگر شما فقط او را به‌خاطر نتیجه کارش تشویق کنید او نیز نتیجه‌گرا می‌شود و فکر می‌کند برای خشنودی شما باید به هر قیمتی نتیجه خوب دریافت کند حتی با روشی غلط. اما اگر برعملش تاکید کنید نه نتیجه آن، فرزندتان روی انجام دادن بهتر کار خود تمرکز خواهد کرد.

کنترلگر و انتقادکننده نباشید؛

سعی کنید کمتر از فرزندتان انتقاد کنید و کنترلگر باشید سختگیری والدین باعث می‌شود فرزندان در این خانواده‌ها خودانتقادگر، شاکی و کمال‌گرا شوند و دائم احساس می‌کنند دیگران از آنها ناامید شده‌اند و به تایید دیگران نیاز دارند.

سخن آخر

کمالگرایی خصلتی است که اگر از نوع سالم باشد می‌تواند سبب موفقیت و پیشرفت شود و اگر ناسالم باشد فرد را به ناامیدی و افسردگی سوق دهد. والدین کمالگرا با سختگیری‌ها و انتقادگری‌های زیاد زمینه را برای تربیت فرزندی کمالگرا، افسرده، ناتوان و شاکی فراهم می‌کنند و با این خصلت مهلک‌ترین ضربات را بر شخصیت و آینده فرزند خود وارد می‌کنند. پس اگر شما هم والدی کمالگرا هستید و ارزش خود و فرزندتان را به نتایجی که او کسب می‌کند وابسته می‌دانید کمی روی خود کار کنید و با در نظر گرفتن نتایج منفی این رفتار بر شخصیت و آینده فرزندتان کمالگرایی اصلاح کنید. درمان کمالگرایی مساوی است با آرامش خودتان و موفقیت فرزندتان.

 

مدرسه ابتدایی خوب غرب تهران مبتکرنوین  با استقبال از دختران عزیزمان با استفاده از کادری مجرب و مربیانی متعهد و

متخصص سعی در پیش‌برد اهداف آموزشی و همچنین پرورش نسلی شاد و خلاق دارد.

پیش دبستان خوب تهران شهرزیبا از نظر کیفیت کادر آموزش، فضای بانشاط، سیستم مدیریتی و ساختمان و تجهیزات

یکی از بهترین ها در تمام سطح شهر تهران است.

بهترین دبستان دخترانه پونک مساحت بزرگ و دلبازی دارد و حیاط بزرگی هم دارد که در آن بدون محدودیت دانش آموزان

می توانند فعالیت های فیزیکی انجام دهند.از نظر اخلاقی به خوبی روی بچه ها کار می شود  محیطش هم کاملا شاد و

بانشاط است.

 

دبستان و پیش دبستان دخترانه غیردولتی مبتکرنوین

صفحه اپارات ما :https://www.aparat.com/mobtakernovin
صفحه اینستاگرام ما : http://instagram.com/mobtakerschools