تقویت حواس پنجگانه‌ی کودکان با خمیربازی

تقویت حواس پنجگانه‌ی کودکان با خمیربازی : آیا از روند تحصیلی فرزند خود راضی هستید؟ آیا به عنوان والدین کودک، از اهداف آموزشی مربیان او آگاه هستید؟ در پیش دبستانی، فرزند شما از چه وسایل کمک آموزشی استفاده می‌کند؟ علت این انتخاب را می‌دانید؟ آیا با مربیان فرزندتان در مورد نحوه‌ی تقویت مهارت‌های او صحبت می‌کنید؟ مربیان پیش دبستان و دبستان مبتکرنوین از انواع اسباب بازی برای تقویت مهارت‌های گوناگون کودکان استفاده می‌کنند. انواع خمیر بازی یکی از این موارد است که فواید بسیاری برای کودکان به همراه دارد.

خمیر بازی چیست ؟

خمیر بازی در ابتدا به عنوان ابزار ساختمانی برای تمیز کردن کاغذ دیواری استفاده می‌شده‌است. در دهه 50 میلادی، کاربرد دیگری برای این محصول در نظر گرفته شد و تولیدکنندگان، این خمیر خارق‌العاده را برای بازی کودکان طراحی و به بازار ارائه کردند.

به صورت کلی مواد تشکیل‌دهنده‌ی این محصول شامل آرد، آب، نمک و مواد افزودنی مجاز خواهد بود. توجه داشته باشید که بهترین نوع خمیر بازی فاقد هرگونه مواد سمی بوده و از مواد اولیه‌ی خوراکی تهیه می‌شود. کودکان با در دست گرفت ن انواع خمیر بازی حواس پنجگانه‌ی خود (مخصوصا حس لامسه) را تقویت کرده و مهارت‌های گوناگون را آموزش می‌بینند. همچنین خمیر بازی این امکان را به کودکان می‌دهد تا احساسات منفی خود را تخلیه کرده و به آرامش برسند.

ساخت انواع اشیاء سه بعدی نیز کودکان را با مفاهیم اولیه آشنا کرده و اعداد، حیوانات، رنگ‌ها و… را به آن‌ها آموزش می‌دهد. برای مثال، اگر قصد دارید نام و کاربرد اعضای بدن را به کودک پیش دبستانی خود آموزش دهید، می‌توانید به راحتی از «خمیر بازی آدمکی» استفاده کرده و آموزش این مفاهیم را برای فرزند خود تسهیل کنید.

خمیر بازی انواع گوناگونی داشته و هرکدام حال و هوای گوناگونی را به بازی کودک اضافه می‌کند. به صورت کلی انواع خمیربازی به شرح زیر است:

  • خمیر بازی
  • خمیر شنی
  • اسلایم
  • شن بازی

چرا مربیان در دوران پیش دبستانی از خمیر بازی استفاده می‌کنند؟

بسیاری از والدین در هنگام خرید اسباب بازی از خمیر بازی غافل شده و اهداف آموزشی آن را در نظر نمی‌گیرند. این در صورتی است که مربیان پیش‌دبستانی به درستی، نسبت به اهداف خمیر بازی آگاه بوده و از آن برای تقویت مهارت‌های گوناگون کودکان استفاده می‌کنند. آن‌ها با ضرورت بازی در دوران کودکی آشنا هستند و اهمیت بازی‌های آزاد در مدرسه را نادیده نمی‌گیرند.

مهم‌ترین اهداف خمیر بازی به شرح زیر است:

 

1. خمیر بازی چگونه به رشد مغزی کودک کمک می‌کند؟

در  پیش دبستان و دبستان مبتکرنوین از انواع بازی‌های فکری و ساختنی همچون بازی با لگو برای کودکان استفاده می‌شود. استفاده از این محصولات زمینه‌ی مناسبی را برای کودکان فراهم می‌کند تا با تجربه‌های ضروری زندگی آشنا شده و مهارت‌های شناختی خود را تقویت کنند. همچنین استفاده از خمیر بازی به میزان تولید سیناپس‌های مغزی کودک را افزایش می‌دهد. این سلول‌های عصبی و مهم برای ذخیره‌سازی تجربیات زندگی ضروری هستند. به این ترتیب می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین اهداف خمیر بازی، تقویت نواحی مختلف مغز و کمک به رشد آن خواهد بود.

2. آیا استفاده از خمیر بازی می‌توان بهره‌ی‌ هوشی کودک را افزایش می‌دهد؟

متخصصان بر این باورند که بازی کردن در سنین کودکی به افزایش بهره‌ی هوشی در بزرگسالی کمک شایانی خواهد کرد. استفاده از خمیر بازی در سنین پیش دبستانی، بهره‌ی هوشی کودکان را در دوران دبستان و دبیرستان نیز افزایش خواهد داد. بنابراین می‌توان گفت خمیر بازی به پیشرفت تحصیلی آ‌ن‌ها نیز کمک خواهد کرد. مربیان پیش دبستان و دبستان مبتکرنوین نیز با توجه به این اهداف خمیر بازی که شامل تقویت رشد شناختی، زبانی و اجتماعی کودک می‌شود، از این محصول در کلاس‌های خود استفاده می‌کنند.

3. اهمیت خمیر بازی برای تقویت خلاقیت کودکان در چیست؟

از مشهورترین اهداف خمیر بازی می‌توان به تقویت خلاقیت در کودکان اشاره کرد. تفکر واگرا عامل مهمی است که به خلاق بودن کودکان می‌انجامد. کودکانی که تفکر واگرا دارند، به راحتی می‌توانند راه‌ حل‌های ممکن را برررسی کرده و به ایده‌های جدید دست پیدا کنند. بازی‌های آزادی همچون بازی‌های ساختنی، تقلیدی و نمایشی به تقویت تفکر واگرا در کودکان کمک خواهد کرد. این بازی‌ها هیچ چهارچوب مشخصی را دنبال نکرده و به کودکان آزادی عمل کامل می‌دهند. به این ترتیب کودک تنها به خیال‌پردازی‌های خود تکیه کرده و بازی را به پیش می‌برد.

 

4. آیا می‌توان از خمیر بازی برای تقویت‌ مهارت‌های زبانی کودک نیز استفاده کرد؟

مربیان پیش دبستانی وظیفه دارند در کنار تقویت مهارت‌های گوناگون، قوانین زندگی اجتماعی را نیز به کودکان آموزش دهند. همچنین مهارت‌های کلامی از ارکان اصلی حضور فعال در اجتماع به شمار می‌رود. شما می‌توانید از انواع وسایل کودکانه همچون اسباب بازی، خمیر بازی، رنگ انگشتی جدید و… برای تقویت مهارت‌های اجتماعی و کلامی کودک نیز استفاده کنید. برای مثال می‌توان با توجه به اهداف خمیر بازی یک بازی نمایشی ترتیب داده و از مزایای آن برای فرزند خود بهره‌مند شوید. ابتدا همراه کودک خود یک مجسمه‌ی سه بعدی ساخته و سپس یک اسم برای آن انتخاب کنید. در ادامه با استفاده از خلاقیت کودک به این شی تخیلی جان بخشیده و با کودک خود صحبت کنید.

 

5. خمیر بازی چگونه به کنترل عواطف و هیجانات کودک کمک می‌کند؟

تصور کنید مربی مهد کودک بوده و وظیفه‌ی تربیت گروهی از دانش‌آموزان بازیگوش و پرانرژی را بر عهده دارید. برای تنظیم هیجانات کلاس چه راهکاری را در پیش می‌گیرید؟ مربیان پیش دبستانی برای برقراری نظم در کلاس‌های خود، هیجانات منفی دانش‌آموزان خود را با استفاده از بازی و سرگرمی تخلیه می‌کنند. در ادامه نیز با آموزش مهارت‌های اجتماعی خصلت‌های مفیدی همچون شکیبایی، خویشتن‌داری و… را در کودکان نهادینه می‌کنند. خمیر بازی با بافت نرم و شکل‌پذیر خود، به تخلیه‌ی احساسات منفی و افزایش تمرکز کودکان کمک شایانی خواهد کرد. همچنین این ویژگی سبب آشنایی کودکان با قوانین مدرسه شده و آن‌ها را برای پیشرفت تحصیلی در آینده آماده می‌کند. بنابراین شما نیز می‌توانید در منزل از اهداف خمیر بازی بهره برده و عواطف فرزند خود را کنترل کنید.

6. آیا استفاده از خمیر بازی موجب بهبود سلامت جسمانی کودک نیز می‌شود؟

بهبود سلامت جسمی یکی از ابتدایی‌ترین اهداف خمیر بازی به شمار می‌رود. این بازی سرشار از فعالیت‌های بدنی بوده و مهارت‌های دست ورزی را به کودک آموزش می‌دهد. همچنین خمیر بازی عضلات کودک را تقویت کرده و آمادگی بدن او را نیز افزایش می‌دهد.

7. کودک در هنگام استفاده از خمیر بازی چه تجربیاتی را کسب می‌کند؟

انواع بازی و اسباب بازی کودک را با دنیای واقعی و قوانین طبیعی آشنا می‌کند. در واقع بازی به عنوان یک پل ارتباطی میان کودک و زندگی واقعی محسوب می‌شود. در دوره‌ی پیش دبستانی با توجه به اهداف خمیر بازی، از این محصول برای آموزش روش‌های حل مساله به کودکان استفاده می‌شود. دانش‌آموزان پیش دبستان و دبستان مبتکرنوین در هنگام خمیر بازی با مشکلات گوناگونی مواجه می‌شوند که باید به تنهایی آن‌ها را حل کنند. به این ترتیب استفاده از خمیر بازی سبب تقویت مهارت‌های زندگی در کودکان نیز می‌شود. همچنین خمیر بازی نقش‌های مختلف اجتماعی را به کودک آموزش داده و سپس او را برای پذیرش نقش‌های گوناگون آماده می‌کند. این تجربیات تفکر انتزاعی کودک را نیز تقویت خواهد کرد.

8. آیا خمیر بازی به تقویت رابطه‌ی والدین و فرزندان کمک می‌کند؟

اکثر کودکان رابطه‌ی محکم و با دوامی با مربیان خود برقرار می‌کنند. آیا دلیل این رابطه‌ی قوی و محکم را می‌دانید؟ مربیان پیش دبستانی تمام وقت خود را صرف کودک کرده و تمرکز خود را بر روی نیاز‌ها و توانایی‌های او قرار می‌دهند. در واقع یکی از اهداف خمیر بازی در دوران پیش دبستانی این است که نحوه‌ی صحیح برقراری ارتباط با دیگران را به کودک آموزش می‌دهد. شما نیز می‌توانید در زمان خمیر بازی به کودک خود ملحق شده و رابطه‌ی عاطفی خود را با او تقویت کنید. به داستان‌پردازی‌های او با دقت گوش داده و توانایی‌های او را تحسین کنید. بنابراین می‌توانید تجربیات مثبت و سودآوری برای فرزند خود فراهم کرده و رشد عاطفی او را نیز تضمین کنید.

شما با چه هدفی از این خمیر بازی برای فرزند خود استفاده می‌کنید؟

مربیان پیش دبستان و دبستان مبتکرنوین موثرترین شیوه‌های آموزشی را برای فرزند خردسال شما انتخاب خواهند کرد. خمیر بازی نیز یکی از مهم‌ترین ابزار آموزشی است که مربیان در این دوارن در اختیار کودک شما قرار می‌دهند. در این مطلب دلیل این انتخاب را شرح داده و از اهداف خمیر بازی برای کودکان پیش دبستانی صحبت کردیم. شما کدام مورد را به عنوان مهم‌ترین هدف خمیر بازی انتخاب می‌کنید؟

 

 

 

 

دبستان و پیش دبستان دخترانه غيردولتی مبتکرنوین در محیطی شاد و با استفاده از نظام ارزشی متناسب و سیسماتیک، رشد و پرورش فرزندان شما را به شکل هم‌زمان جلو می‌برد.

آموزش فقط یک امر تئوری نیست معلمان و عوامل آموزشی دبستان مبتكرنوين تلاش مي كنند آن را در تمام جنبه‌های فردی و شخصیتی دانش‌آموزان جاری کنند.

 

دبستان و پیش دبستان دخترانه غیردولتی مبتکرنوین

صفحه اپارات ما :https://www.aparat.com/mobtakernovin
صفحه اینستاگرام ما : http://instagram.com/mobtakerschools