روش های تدریس ابتدایی پیش دبستان و دبستان مبتکرنوین
روش های تدریس ابتدایی پیش دبستان و دبستان مبتکرنوین:مقطع ابتدایی به دلیل آنکه دروازهی ورود هر انسان به
فضای آموزش و تحصیل است، مهم ترین مقطع تحصیلی به شمار
می رود روش های تدریس ابتدایی نیز از این نظر بسیار حائز اهمیت است زیرا نحوه ی مواجه ی دانش آموزان را با امر
تحصیل و فضای آموزشی رقم میزند.
روش های تدریس ابتدایی طی دهه های گذشته تغییراتی چشمگیر و تحول ساز داشته است و دیگر یک فرایند یک
سویه (از معلم به دانش آموز) نیست که در آن آموزگار متکلم وحده و دانش آموز تنها مستمع باشد، بلکه دانش آموزان
باید خود در این پروسه ی یادگیری درگیر شوند.
برای ایجاد این تعامل روشهای متعددی وجود دارد که شاید از میان آنها عناوین گوناگونی چون روش تدریس فعال، روش
تدریس اکتشافی، نمایشی، کاوشگری، مشارکتی، حل مسئله، دیداری- شنیداری و … به گوش خورده باشد.
در این مطلب با روشهای نوین تدریس ابتدایی و اهمیت آنها بیشتر آشنا خواهیم شد.
روش تدریس نمایشی
تفکر انتزاعی در سنین ابتدایی هنوز به کمال خود نرسیده است.
غالب دانش آموزان در این سنین قادر نیستند تنها با خواندن یا شنیدن مطالب، مفهوم آن را به تمامی درک کنند.
دیدن مراحل ایجاد یک پدیده، نقش بسزایی در یادگیری دانش آموزان خصوصا در مقطع ابتدایی دارد؛
به همین دلیل روش تدریس نمایشی در ابتدایی یکی از رایج ترین روشهاست که البته کتب درسی نیز تا حد زیادی بر مبنای آن طراحی شده است.
کتب درسی حاوی تصاویری است که اصلی ترین مباحث و مطالب را به صورت دیداری انتقال میدهد.
البته اتکا به همین روش کافی نیست و باید از انواع تصاویر (عکس، فیلم، ماکت اشیاء و …) برای به نمایش درآوردن مطالب استفاده کرد.
در روش تدریس نمایشی در ابتدایی از توضیحات شفاهی موازی با نمایش و به صورت گام به گام استفاده
میشود تا مطالب به خوبی در ذهن بیننده جا بیفتد.
روش تدریس اکتشافی
در روش تدریس اکتشافی در ابتدایی که یکی از جذاب ترین انواع روش های تدریس ابتدایی است، دانش آموز باید خود به
کشف پاسخ مسائل بپردازد؛
البته او راهنمایی هایی از سوی آموزگار خود دریافت میکند که میزان آنها بستگی به دشواری مسئله و مهارت و توانایی
دانش آموز دارد.
پروسهی کشف، مبتنی بر تدریسی است که در کلاس انجام میشود و سپس دانش آموز، مأمور اکتشاف برخی موارد و
مسائل میگردد که آموزش را عمیق و تکمیل میکند.
آموزگار بنابر شناختی که از دانش آموز دارد و تشخیصی که بر مبنای دشواری درس و دیگر موارد مرتبط میدهد،
میتواند راه اکتشاف را در اختیار دانش آموز قرار دهد و تنها پاسخ را از او بخواهد؛
میتواند فقط برخی اصول برای کشف پاسخ را به دانش آموز انتقال دهد؛
یا میتواند هیچ یک از این موارد را نگوید.
از آنجا که پروسه ی حل و کشف توسط دانش آموزان و بررسی و تصحیح آن زمانبر است، در روش
اکتشافی تدریس ابتدایی نیاز به صرف زمان و حوصله ی بیشتری است اما نتیجه ی ماندگاری که دارد، این
روش را ارزشمند میکند.
روش تدریس فعال
به طورکلی، روش تدریس فعال برای رشد تفکر انتقادی است که به یادگیری مؤثر، عمیق و ماندگار می انجامد.
در روش تدریس فعال، بخشی مهم از بار تدریس و یادگیری بر دوش دانش آموز میافتد و او با همراه شدن با آموزگار در
مسیر تدریس، گام به گام مطالب را دریافت، تجزیه و تحلیل و بعضا نقد میکند.
در روش تدریس فعال، دانش آموز در کنار یادگیری مطلب خاص درسی، قدرت بیان و استدلال خود را نیز رشد میدهد.
از سوی دیگر فعال بودن و کمک او به آموزگار، در کنار لذت بخش کردن پروسه ی یادگیری، اعتمادبه نفس و مسئولیت
پذیری او را بالا میبرد.
در این فرایند، دانش آموز علاوه بر دریافت مطالب با حواس شنیداری و دیداری، از عقل خود نیز بهره میگیرد.
ارتباط و تعاملی که میان آموزگار با شاگردان و خود شاگردان با یکدیگر برقرار میشود، کلاس درس را تبدیل به محیطی پویا
و پر انرژی میکند که یادگیری فعال در آن اتفاق میافتد.
در انواع روش های تدریس ابتدایی فعال، به رهگیری از قوه تعقل و تحلیل، هم کمک میشود و هم دانش آموزان توانایی
حل مسائل را در خود تقویت کنند و هم خلاقیت آنان به نحوی چشمگیر، افزایش مییابد.
روش تدریس کاوشگری
یکی از کارآمدترین انواع روش های تدریس ابتدایی به ویژه در زمینهی علوم تجربی، کاوشگری است. نخستین پایه گذار
روش کاوشگری در آموزش، ریچارد ساچمن بود.
این روش مبتنی بر استقلال دانش آموز است؛
البته در مراحل آن، امکان نظارت، هدایت و کنترل از سوی آموزگار فراهم میشود.
در این روش، دانش آموز تشویق میشود که با کمک حواس خود و ابزارهای موجود، مواد و اشیا را مشاهده کند و وضعیت
های گوناگون را بیازماید، سپس مشاهدات خود را ثبت و از آنها نتیجه گیری کند.
در این روش نباید هیچ سمت و سویی به مشاهدات و نتیجه گیریهای دانش آموز داده شود یا نظری به او
تحمیل گردد.
چنانچه دانش آموز به نتایج موردنظر نرسد، بهتر است آموزگار او را تشویق کند تا کاوش خود را ادامه دهد یا مراحلی را
تکرار کند.
این پروسه نیز اگرچه زمانبر و احتمالا نیازمند برخی امکانات و ابزارهاست، تأثیر شگرفی هم بر یادگیری دانش آموز و هم
بر تقویت روحیهی جستوجوگری او خواهد گذاشت.
روش تدریس کاوشگری در ابتدایی، مراحل و جزئیات گوناگونی دارد و نیز دارای پتانسیل هایی است که آن را در بسیاری
از حوزههای درسی (و نه فقط علوم تجربی) کارآمد میسازد.
روش تدریس مشارکتی
این روش نیز به موازات سایر روش های تدریس ابتدایی به کار گرفته میشود. در روش مشارکتی از انواع روش های
تدریس ابتدایی تکیه و تمرکز بیشتر بر مشارکت دانش آموزان ترجیحا به صورت گروهی است.
میتوان این روش را زیرمجموعه ای از روش تدریس فعال در نظر گرفت؛
بر این اساس، بیشتر فرایند یادگیری و یاددهی بر عهدهی دانش آموزان قرار میگیرد که موازی با سایر روشهای تدریس
فعال و اکتشافی، با همتایان خود مباحثه و تبادل نظر میکنند.
در این روش، گروهی از مغزها با یکدیگر تبادل و تعامل دارند؛
مسئله ای دغدغه ی مشترکشان میشود، آن را تجزیه و تحلیل میکنند و هریک بر مبنای شناخت و توانمندی خود، راه
حلی برای آن ارائه میدهد.
یکی از بهترین تأثیراتی که روش تدریس مشارکتی در ابتدایی دارد، این است که دانش آموزان علاوه بر یادگیری مطلب،
مهارت گفت وگو، بیان آزادانه ی نظرات، تاب آوری نظرات مخالف و نتیجه گیری گروهی از یک بحث را تجربه میکنند.
سخن آخر
روشهای ذکر شده، مهمترین و مؤثرترین انواع روش های تدریس ابتدایی هستند که میتوانند بسیاری روشهای متعدد و
متنوع دیگر را زیرمجموعه ی خود قرار دهند.
این روش های تدریس ابتدایی، نقش بسزایی در انس و الفت هرچه بیشتر دانش آموزان با محیط آموزشی و پویایی
فضای تحصیل ایفا میکنند.
آشنایی و به کارگیری روش های نوین تدریس ابتدایی هم به دانش آموزان و هم به آموزگاران کمک میکند بازخورد بهتری
از فعالیتهای آموزشی خود بگیرند.
هدف این روشها تنها معطوف به مطالب درسی نیست بلکه بسیاری از مهارت های اجتماعی و فردی را برای دانش
آموزان به ارمغان می آورد و اهداف والای آموزش و پرورش را دنبال میکند.
مدیران و آموزگاران پیش دبستان و دبستان مبتکرنوین با بهره گیری از روشهای آموزشی نوین تلاش خود را
برای اجرای بهتر آموزش به کار گرفته اند.
دبستان و پیش دبستان دخترانه غیردولتی مبتکرنوین